kreatin

Du får bättre kraft med kreatin

Kreatin är ett ämne som förekommer naturligt i våra muskler men det finns också i livsmedel som kött och fisk. Det är egentligen en aminosyra, alltså en organisk förening. Ämnet hjälper till att omvandla lagrad energi till rörelseenergi. Det behövs när man ska styrketräna och när det förekommer många repetitioner och tunga lyft. I musklerna bildar kreatin en form av fosfat som används som energi i kroppens energiomsättning, metabolismen. Men genom att tillsätta ännu mer kreatin, kan mer fosfat lagras, och man får tillgång till ännu mer energi när man tränar.

Kreatin är en snabbtillgänglig energikälla

Man har i studier funnit att ett kosttillskott med kreatin ökar prestationsförmågan med 10-20 % under explosivt, kortvarigt arbete. Vid konditionsintervaller är det också lika verkningsfullt. Man orkar helt enkelt mera och har förmåga att göra ännu fler repetitioner när man styrketränar. Det är prestationsförmågan vid högintensiv träning man är ute efter, och det är därför kreatin är så populärt bland idrottare. Man brukar börja med en dos på 5 gram som man tar fyra gånger dagligen under cirka en vecka, alltså 20 gram kreatin per dag totalt. Därefter räcker det att man tar en underhållsdos på 3 – 5 gram dagligen. Man måste förstås också sköta om sin kropp och ha en sund livsstil för att fungera optimalt. Man bör äta ordentligt med kolhydrater för att orka träna regelbundet och protein för att öka musklernas styrka och tillväxt.

Bra för vegetarianer

Även om kreatin finns naturligt i kött och fisk, skulle man behöva äta enorma mängder för att det skulle motsvara kosttillskottet. Det är speciellt bra för vegetarianer, som inte äter kött alls, att kunna ta detta säkra kosttillskott. Produkten är effektivt för idrottare och det har inga farliga biverkningar. Många kosttillskott på marknaden har dålig dokumenterad effekt, men när det gäller kreatin är det ingen tvekan om hur verkningsfullt det är för alla som sysslar med högintensiv träning. Prestationsförmågan ökar som sagt dramatiskt, men det har också visat sig ge en snabbare återhämtning efter träning. Det är alltså bara fördelar med att boosta sin kondition, styrka och energi med kreatin som kosttillskott.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *